گروه پارلمان

گروه پارلمان

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات

خانه » اخبار مسکن » مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات

۲۱ آبان ۱۴۰۲

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات منطقه 22 تهران چیتگر

مزایا و معایب سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات

 سرمایه‌گذاری در بازار مسکن همان‌طور که محاسنی دارد شامل معایبی نیز می‌باشد هرچند که محاسن آن بر معایبش ارجحیت دارد؛ اما هر سرمایه‌گذار باید با بررسی و تحقیق به آن دست یابد تا با اعتماد کامل، اقدام به سرمایه‌گذاری نماید. در ضمن قبل از هر اقدامی باید به یک نکته دقت زیادی داشته باشید.

نکته این است که سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، قواعد و چارچوب خاص خود را دارد و هر فردی که قصد دارد در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، می‌بایست ضمن بررسی جوانب مثبت و منفی این بازار، از مطابقت این نوع سرمایه‌گذاری با سبک زندگی و اهداف مالی خود، اطمینان حاصل کند و پس از این اطمینان اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

سرمایه‌گذاری در بازار مسکن چندین مزیت را با خود دارد.

 

سرمایه گذاری در منطقه 22 چیتگر

 

مزایای سرمایه گذاری در بازار مسکن

این سرمایه‌گذاری اگر بر روی ملک اجاره‌ای باشد بدون هیچ اتلاف وقتی، اجاره‌بهای ملک خریداری شده، یک درآمد اضافی و موازی با دیگر درآمدها را، برای فرد فراهم می‌کند. همان‌طور که اشاره شد ساده‌ترین نمونه آن، ملک اجاره‌ای است که اجاره‌بها می‌تواند در دو جهت برای شما سودآور باشد. اول اینکه اجاره‌بها می‌تواند کسری هزینه خرید شما و یا بخش اقساطی پرداختی شما را پوشش دهد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است ملکی دارای وام باشد که پرداخت آن به عهده شما گذاشته شده در آن صورت می‌توان اقساط باقیمانده را از محل اجاره‌بها تأمین کرد و یا می‌تواند به‌عنوان یک افزایش درآمد ماهانه، برای شما محسوب شود و در واقع، یک جریان نقدی ثابتی از درآمد را که حاصل سرمایه‌گذاری شما در این زمینه است برای شما ایجاد می‌کند، البته سطح درآمد ایجاد شده به نوع ملک، ابعاد آن، محل و جغرافیای آن بستگی دارد.

مزیت دیگر سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، نوعی ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شما محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات با بازار سهام همسو نیستند و در زمانی که بازار در رکود به سر می‌برد، این سرمایه‌گذاری می‌تواند از شما در برابر زیان محافظت کند. داشتن ترکیبی متنوع از دارایی‌ها، در سبد سرمایه‌گذاری، ریسک شما را بین انواع دارایی‌ها پخش و حتی خنثی می‌کند به این صورت که در زمانی که برخی از دارایی‌های شما در وضعیت رکود به سر می‌برند برخی دیگر می‌توانند این رکود را جبران کنند و شما همچنان از سرمایه‌گذاری خود بهره‌مند شوید.

وضعیت دیگر این نوع سرمایه‌گذاری بدین صورت است که باعث می‌شود شما از چند جهت بهره ببرید، یعنی در زمانی که شما در حال گرفتن اجاره‌بها به‌عنوان سود این سرمایه‌گذاری هستید هم‌زمان ارزش ملک شما درحال‌رشد است و روزبه‌روز بر قیمت آن افزوده می‌شود و به‌نوعی با تورم همگام می‌شود و یا حتی چند گام پیشی می‌گیرد و باعث می‌شود که سرمایه شما بر تورم غلبه کند و در مقابل تورم تضعیف نشود. در ضمن همان‌طور که سال‌به‌سال بر ارزش ملک شما افزوده می‌شود اجاره‌بها نیز افزایش می‌یابد و در واقع سودرسانی ملک، دوسویه است.

اما سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، معایبی را نیز به همراه دارد که باید به آنها توجه کرد.

 

معایب سرمایه گذاری در بازار مسکن

سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات، نسبت به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری، می‌تواند سرمایه شما مدت‌زمان بیشتری درگیر کند چرا که برخلاف سهام یا اوراق‌قرضه نیاز به زمان و رسیدگی و پیگیری بیشتری دارد و در ضمن علاوه بر زمان‌بر بودن این نوع سرمایه‌گذاری، هزینه‌های جانبی مانند تعمیر و نگهداری ملک را نیز برای شما به همراه دارد. مالکیت و مدیریت یک ملک زمان بر است و به تلاش بیشتری نیاز دارد، درحالی‌که سهام خود در بورس را می‌توانید در کسری از ثانیه به پول تبدیل کنید؛ اما املاک را به این سرعت نمی‌توان نقد کرد؛ لذا سرمایه شما قطعاً مدت نامشخصی درگیر می‌شود.

سرمایه‌گذاری در زمینه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری غیرنقدی محسوب می‌شود، زیرا برای دسترسی به پول، ملک باید مراحل فروش خود را طی کند که این فرایند به زمان قابل‌توجهی نیاز دارد. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات باعث می‌شود که دسترسی به آن، دشوارتر از دارایی‌های نقدی دیگر مانند سهام یا اوراق‌قرضه باشد؛ بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری، به‌دقت در مورد افق زمانی سرمایه‌گذاری خود و اینکه چه نوع ساختار سرمایه‌گذاری با اهداف شخصی شما همسو است فکر کنید و از همه جهت جوانب را بسنجید.

 

قیمت آپارتمان در منطقه ۲۲ تهران

 

جمع‌بندی

در مجموع، سرمایه گذاری در بازار املاک و مستغلات می‌تواند برای شما کاری سودآور با ملک‎های متنوع باشد. برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات، گزینه‌های متنوع و مختلفی وجود دارد، از خرید یک قطعه ۱۰ متری از یک مجتمع شیک تا خرید یک ملک مستقل در یک برج، مجتمع، آپارتمان و یا یک خانه ویلایی و یا ملک‌هایی با کاربری اداری و تجاری که خود این کاربری نیز از تنوع بسیاری برخوردار است،

گزینه‌های متفاوتی در مقابل شما هستند تا نسبت به میزان سرمایه‌گذاری خود دست به انتخاب زده و یک یا چند مورد را با درنظرگرفتن تنوع موجود، برای سرمایه‌گذاری در نظر بگیرید. شاید این تنوع در ظاهر از اهمیت چندانی برخوردار نباشد، اما در نظر داشته باشید که تنوع بخشیدن به سبد خود با سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، می‌تواند به شما کمک کند تا از نوسانات کوتاه‌مدت بازار خلاص شوید و ثروت خود را در طول زمان افزایش دهید.

در پایان باید گفت مهم، قدم‌گذاشتن در این راه و بهره‌مندشدن از بازاری است که به‌صورت بالقوه، برای هر فردی مهیاست و هر کس به نسبت سرمایه خود، می‌تواند از دریای سود آن بهره‌مند شود.

 

برای سرمایه گذاری مطمئن با کارشناسان گروه پارلمان غرب – مجتمع مجلل گالریا تماس حاصل فرمایید و از صفحه پروژه های پیش فروش این مجموعه دیدن نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *